Försenat, skadat eller förlorat bagage

Vi gör vårt bästa för att transportera ditt bagage säkert och skadefritt när du flyger med oss. Ibland händer det ändå att bagage försenas eller skadas.

Försenat och förlorat bagage

Anmälan om försenat bagage ska göras direkt vid ankomst på flygplatsen där en PIR-rapport (Property Irregularity Report) skrivs. Det är viktigt att du behåller rapporten då den är en värdehandling och en förutsättning för eventuell ersättning. Ankomstflygplatsen söker aktivt efter ditt bagage och så snart bagaget är återfunnet kommer du att bli kontaktad för överenskommelse om när och hur bagaget ska levereras. För frågor om sökandet måste du kontakta flygplatsen direkt.

Du kan se status och följa ditt försenade bagage online. Om det behövs kan du även ändra dina kontaktuppgifter. Logga in hos vår partner SITA Worldtracer > https://mybag.aero/tui6b och fyll i referensnumret som står på PIR-rapporten.

Om ditt bagage försenas och du inte befinner dig på din hemort (där du är folkbokförd) utgår endast ersättning för de nödvändigaste artiklarna i rimlig mån i förhållande till hur länge bagaget försenats från ankomst. Du ansvarar som resenär för att minimera kostnaderna vid inköp. Spara alltid originalkvitto då kvitton för utlägg ska skickas till TUIfly Nordics reklamationsavdelning för eventuell ersättning. Observera att ingen ersättning för elektronik, medicin, alkohol/tobak, värdehandlingar, smycken, pengar eller värdefulla föremål utgår oavsett hur länge bagaget försenats. Särskild utrustning som du inte kan klara dig utan under semestern ska om möjligt packas i ditt handbagage, vilket du även ansvarar för själv under resan. För ersättning av eventuella märkesartiklar görs alltid ett avdrag på inköpspriset på 50 %.

Observera att vid försenat bagage på hemresan utgår ingen ersättning, utan då kan du i stället ansöka om ersättning från ditt försäkringsbolag.

Om ditt bagage har varit på borta i över 21 dagar har du möjlighet att begära ersättning för innehållet i ditt bagage då det numera klassas som "Förlorat bagage". Vänligen kontakta reklamationsavdelningen för vidare frågor angående försenat/förlorat bagage, hänvisa alltid till numret på din PIR/bagage-rapport så att vi enkelt kan lokalisera din anmälan.

Skadeståndsansvaret vid försenat/förlorat bagage är begränsat till 1288 SDR (ungefärligt belopp i den lokala valutan). Mer information hittar du i Monrealkonventionen nedan: https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:22001A0718(01):SV:HTML

Kontaktuppgifter till oss:
tuiflyclaims@tui.se

Stöld ur bagage

Vid anmälan om saknat föremål i bagaget efter att du tagit emot det på bagagebandet ska en PIR-rapport (Property Irregularity Report) upprättas på flygplatsen. I rapporten ska du utförligt beskriva vad som saknas i bagaget.

Upptäcker du att det saknas något i bagaget när du kommit hem kan du kontakta oss direkt per mail. Händelsen ska även polisanmälas och polisanmälan ska tillsammans med eventuell PIR-rapport och kvittounderlag på det som blivit stulet skickas in till reklamationsavdelningen för eventuell ersättning.

Observera att ingen ersättning för elektronik, medicin, alkohol/tobak, värdehandlingar, smycken, pengar eller värdefulla föremål utgår vid misstänkt stöld ur ditt bagage, då dessa typer av föremål alltid rekommenderas att packas i ditt handbagage som du själv ansvarar för.

Kontaktuppgifter till oss:

tuiflyclaims@tui.se