Välkommen ombord, nu börjar semestern på riktigt! Du kan alltid köpa dryck, smarriga snacks och enklare förtäring från våra dryckesvagnar under flygresans gång. Om du vill ha lagad mat ombord behöver du boka det i förhand och längre ner på sidan hittar du mer information om vad som ingår i våra måltider ombord.
Mat och dryck ombord
Vill du äta ombord? Man kan beställa på olika sätt:
- samtidigt som du bokar resan
- under myTUI (fram till 72 timmar innan avresa)
- via support på telefon 0771-84 01 00 (fram till 2 arbetsdagar före avresan)
Generellt tillåter vi ingen medhavd mat ombord, huvudorsaken är att vi då inte kan garantera säkerhet och komfort ombord för allergiker. Det finns undantagsfall, om du till exempel reser med ett barn under två år eller själv är allergiker – då kan det finnas möjlighet att medta egen mat. Mer information till våra allergiska passagerare hittar du längre ner.
Ladda gärna ner TUIs ombordmeny innan avresa då den inte längre finns i stolsfickan ombord!
Snacks och dryck ombord
Under hela resans gång kan du köpa förfriskningar och snacks till förmånliga priser från dryckesvagnarna som går genom kabinen under flygningen. Observera att det inte är tillåtet att dricka medhavd alkohol ombord på flyget.
Sortimentet ombord finns presenterat i vår Shop & Café-folder som du hittar här.
Mat ombord
Se fram emot en riktigt god måltid under flygningen! Förbokar du en måltid kommer du serveras förrätt, huvudrätt, dessert, smör, kex, mjukost och varmt bröd. Kaffe eller te ingår till maten, övrig dryck finns till försäljning ombord.
Om du bokar måltid ombord, så bjuder vi även på en varm frukost på våra tidiga avgångar. Då ingår bl a kaffe eller te, kallskuret, yoghurt och något varmt, till exempel en omelett eller quiche. Menyn varierar efter säsong.
Övrig info
- På våra flygningar till Kap Verde bjuder vi på fika innan landning.
- På våra längre flygningar till Thailand, Mexiko och Dominikanska republiken ingår alltid en smörgåsbox men då resan är lång rekommenderar vi att du bokar till en varm måltid för att hålla energin på topp och landa mätt och belåten. Den varma måltiden serveras i början av din flygresa. Smörgåsboxen serveras sedan cirka 2 timmar innan landning.
På TUI fly lägger vi stort fokus på att maten vi serverar ska vara vällagad och riktigt god. Våra måltiders innehåll och komposition växlar beroende på säsong och kökets råvaror, liksom var maten lastas (hemma eller på destinationen). Det här gör det svårt att specificera måltidens exakta innehåll för dagen. Däremot garanterar vi att måltiderna följer avsedda innehållsrestriktioner.
Mat för barn
Att barn blir gladare när de har mat i magen är ingen nyhet för föräldrar. Håll humöret på topp med vår specialmeny anpassad för våra yngre resenärer (2-11 år), där hittar du bl a storfavoriterna pannkaka och köttbullar. Menyn varierar efter säsong.
På våra flygningar serverar vi alltid barnen först, så att de vuxna hinner hjälpa barnen innan deras egen mat hunnit kallna.
Det går inte att förboka mat till barn som ännu inte fyllt 2 år. Om ni själva väljer att ta med er mat för spädbarn kan vår kabinpersonal hjälpa till att värma barnmatsburkar och färdigblandade vällingflaskor, men tänk på att det inte finns mikrovågsugn ombord.
Extra guldkant och uppvaktning
Fyller du eller någon i sällskapet jämnt? Eller vill du bara göra en rejäl markering att nu börjar den efterlängtade semestern? Då har vi lösningen för dig som reser från Arlanda, Kastrup eller Landvetter! Förboka vårt uppvaktningspaket bestående av choklad och champagne, och se fram emot att bli förstklassigt serverad av kabinpersonalen ombord! Vi kallar det uppvaktningspaket, men självklart är det inte ett krav på att någon måste fylla år för att fira lite extra på flygresan.
Det går också bra att spara chokladen och champagnen till hotellet och skåla in semestern på balkongen i solnedgången. Två tillhörande champagneglas ingår i priset. Här kan du förbeställa uppvaktningspaketet. (länk till korrekt sida)
Att resa med TUI fly vid matallergi
Om du har en matallergi och reser på en flygning där vi erbjuder måltid ombord, kan du välja måltider som är anpassade för vegetarianer, veganer, diabetiker, glutenintoleranta och laktosintoleranta. Dessa måltider ska du välja när du bokar resan. Om du missat det kan du fram till 2 dagar före avresa beställa specialmåltid genom att kontakta TUIs kundservice. Observera att om du inte har bokat en specialmåltid 2 dagar före din avresa, eller om du bokar resan inom 2 dagar före avresa, kan vi inte garantera några måltidsönskemål.
I vår beskrivning av specialkostmåltider här nedanför finns detaljerad information om maten som serveras. Kontrollera alltid ingredienserna i din måltid ombord innan du äter. Ingredienslistor kan du få av kabinpersonalen.
Observera: Våra måltider ombord innehåller inte jordnötter, men vi kan inte garantera en allergenfri miljö på grund av detta: Våra matleverantörer kan ha hanterat dessa ingredienser i produktionen. Mat som serveras eller säljs ombord kan ha varningstexten "Kan innehålla (spår av) jordnötter och nötter". På flygningar med förbeställd taxfree kan jordnötter och nötprodukter som kunder beställt, levereras ombord. Vi kan inte heller förhindra att andra passagerare tar med sig dessa produkter ombord. Om du har allergier rekommenderar vi dig att ha din allergimedicin/adrenalinpenna i handbagaget.
TUI fly följer IATAs rekommendationer för passagerare som är känsliga för allergener. Om du har en allvarlig nötallergi bör du informera oss senast 4 dagar före resan, så att vi kan meddela vår kabinpersonal. De kommer då att under flygningen gå ut med ett meddelande till alla passagerare att inte öppna förpackningar med nötprodukter. Om du behöver gå ombord tidigare för att rengöra ditt säte måste du meddela TUI i förväg.
Information om menyn ombord finns i Inflight Café där du också hittar information om allergener så att du kan förbereda dig inför din flygning.
Vid matallergi är du välkommen att ta med egen mat ombord. Kom bara ihåg att vi inte kan kyla eller värma något. Missa inte att kontrollera livsmedelskarantänlagarna för ditt resmål, för att säkerställa att du får ta med den mat du tänkt på resan. Mat som du tar med ombord bör inte innehålla nötter.
Allergiinformation
Vi hämtar mat från leverantörer i hela världen, och alla länder bedömer inte samma ingredienser som potentiella allergener. På flygningar som avgår från länder utanför EU kan allergenmärkningen på förpackningarna därför sakna vissa allergener som omfattas av lokal (EU-) lagstiftning.
Även om vi inte kan garantera en allergenfri miljö eller måltid, erbjuder vi måltider som är anpassade för vegetarianer, veganer, diabetiker, glutenintoleranta och laktosintoleranta. Du bedömer om dessa kan passa dina kostbehov och om du vill veta mer kan du kontakta oss från 30 dagar fram till 4 dagar före avresan. Vi erbjuder inga alternativa måltider utöver dessa alternativ och kan därför inte garantera att en måltid som passar just dig kommer att finnas ombord.
Vid flera matallergier kan vi tyvärr inte erbjuda några varianter av de här måltidsalternativen. Om du väljer en specialkostmåltid för barn serveras en vuxenmåltid.
Allergen | I våra måltider ombord |
---|---|
Mejeriprodukter | Vi erbjuder en laktosfri måltid som utesluter ost och andra mejeriprodukter som innehåller laktos eller mjölkprodukter. Vi erbjuder också veganska måltider som inte innehåller mejeriprodukter. |
Ägg/äggprodukter | Våra måltider ombord kan innehålla ägg eller äggprodukter. Vi erbjuder dock veganska måltider som inte innehåller ägg. |
Gluten | Vi erbjuder en måltid som är särskilt utformad för personer med celiaki eller som är glutenintoleranta. |
Jordnötter | Våra måltider ombord innehåller inte hela jordnötter som ingrediens. Däremot kan det hända att våra måltider produceras i en anläggning som hanterar jordnötter, vilket innebär att de kan innehålla spår av nötter. Maten serveras eller säljs med märkningen ”Kan innehålla (spår av) jordnötter och nötter". |
Trädnötter (UK/EU lagstiftning) | Vissa ingredienser som används kan innehålla trädnötter (t ex hasselnöt, valnöt, pekannöt, mandel) och våra måltider kan produceras i en anläggning som hanterar trädnötter. Därför kan vi inte erbjuda en trädnötsfri måltid. Maten serveras eller säljs med märkningen "Kan innehålla (spår av) jordnötter och nötter". |
Fisk och skaldjur | Våra måltider ombord kan innehålla fisk- och skaldjursprodukter. |
Sesam | Våra måltider ombord kan innehålla sesamprodukter. |
Specialkostmåltider
Som allergiker har du möjlighet att beställa specialmat ombord. Lider du av svår allergi, eller av flera olika allergier, rekommenderar vi att du tar med dig egen mat ombord. Om du som allergiker tar med egen mat för förtäring ombord ber vi dig meddela TUI flys kundservice så att de kan meddela vår besättning.
TUI flys kundservice nås på 0771-41 05 30 (vardagar kl 8–17 och lördagar kl 9–15).
Måltider | Beskrivning |
---|---|
Vegetarisk | Vi erbjuder en måltid som är lämplig för lakto-ovo-vegetarianer. Den innehåller inte animaliska produkter eller dess biprodukter, men kan innehålla ägg och mejeriprodukter. |
Glutenfri | Vi erbjuder en måltid som är utformad för personer med celiaki eller som är glutenintoleranta. |
Vegansk | Vi erbjuder en måltid som är lämplig för veganer och som inte innehåller animaliska produkter eller biprodukter. |
Diabetes | Vi erbjuder en måltid som är lämplig för personer som följer en diabeteskost. |
Laktosfri | Vi erbjuder en måltid som är lämplig för laktosintoleranta. |
Luftburen nötallergi
När TUI fly i förväg får reda på att en passagerare har en luftburen nötallergi (eller en annan luftburen allergi) meddelar de den aktuella kabinpersonalen. De informerar övriga passagerare ombord och ber dem att visa hänsyn och att inte öppna eventuella medhavda produkter under flygningen.
- TUI fly rekommenderar alltid allergiker att ha med sig sina allergimediciner i handbagaget.
- Om du har en luftburen allergi ber vi dig att kontakta oss via Formulär för särskilda behov på flygresan.
Det är viktigt att understryka att TUI fly, trots uppmaning till medpassagerarna, aldrig kan garantera en helt nötfri flygning för de som lider av luftburen nötallergi. Detsamma gäller för alla luftburna allergier.